Master in Informatics – Specialisation in Information Systems

DURATION

2 years

ECTS

120

PLACES

25

REGIME

post-work

DEGREE

master

LANGUAGES

PT

COURSE HIGHLIGHTS

  • Advanced scientific and professional training in Information Systems that allows them to respond to the needs/objectives of organizations
  • Acquire and expand skills in IS that will enable to recognize and accommodate changes and instability in the economic environment
  • Acquire skills that will enable to enhance business through the use of technology and to conduct and lead IS intervention activities

O Mestrado em Informática – Especialização em Sistemas de Informação (MI-ESI) visa uma formação especializada em sistemas de informação modernos e, flexíveis aos objetivos e necessidades da organização e que contribuem para atingir os objetivos estratégicos dessa mesma organização. O curso oferece aos estudantes a oportunidade de adquirir e alargar competências que lhes permitirá reconhecer e acomodar as mudanças e instabilidade no ambiente de negócios criado por desenvolvimentos sociais, econômicos, políticos e técnicos. Os estudantes serão capazes de potenciar o negócio através da utilização da tecnologia e conduzir e liderar atividades de intervenção de SI, usando as melhores práticas.

Para além da formação científica e profissional avançada em Sistemas de Informação, o pensamento crítico e criativo em relação às tecnologias e sistemas de informação, empreendedorismo e processos de desenvolvimento sustentáveis são, também, potenciados.

É nossa missão, contribuir para que o profissional de SI não abrace empregos, mas sim projetos com flexibilização, proatividade, procura de novos desafios e aprendizagem sustentável e ao longo da vida, resumindo, ser um profissional determinado na sua carreira!

No 2º ano do curso, as competências adquiridas e desenvolvidas serão complementadas através da realização de uma dissertação de perfil científico, ou de um projeto ou estágio em contexto empresarial, que contribuirá para a resolução de problemas/necessidade de uma empresa.

 

Publicação em Diário da República, 2ª série - N.º 115 - 16 junho 2020 - Anúncio n.º 138/2020

O MI-ESI permite aos estudantes adquirir competências técnicas especializadas e competências comportamentais, adequadas e necessárias a um melhor desempenho profissional, dados os contantes desafios organizacionais e sociais na era digital.

O curso dispõe de um corpo docente maioritariamente doutorado em universidades de referência, o que introduz uma dinâmica e pluralidade de visões que enriquece a formação, assim como profissionais especialistas com vasta experiência em implementação e gestão de Sistemas de Informação de suporte à organização.

Ao longo dos dois anos o curso, por um lado, integra um conjunto de seminários em áreas emergentes dirigidos por prestigiados profissionais e professores de universidades estrangeiras e, por outro lado, permite que estudantes provenientes de cursos do 1.º ciclo adquiram competências técnicas e comportamentais tão procuradas pelo setor empresarial.

Como é característico nos cursos do DCT, é oferecido um ensino de proximidade, garantindo qualidade da formação e consequentemente sucesso na colocação dos mestrandos.

  • CIO (Chief Information Officer);
  • Analista de negócio;
  • Gestor de projetos de SI/TI;
  • Consultor de SI;
  • Empreendedor na área de SI/TI;
  • Analista de sistemas.

Para a especialização em Sistemas de Informação, os estudantes deverão ter um conjunto de competências de forma a:

  • Perceber as razões organizacionais, sociais e culturais do sucesso da adoção das tecnologias e sistemas de informação;
  • Redesenhar processos organizacionais que visem a melhoria contínua;
  • Planear, executar, conduzir e controlar atividades de intervenção de sistemas de informação;
  • Selecionar e usar as melhores práticas e referenciais de gestão e de governança de sistemas de informação;
  • Avaliar e selecionar tecnologias que permitam a conceção eficiente e inovadora de soluções de SI/TI em diferentes contextos;
  • Utilizar as melhores práticas e standards relacionados com a gestão de projetos de SI/TI;
  • Adquirir espírito crítico e atitude reflexiva;
  • Familiarizar-se com o processo de I&D, acompanhando a evolução do corpo de conhecimento da área, e participar no seu desenvolvimento;
  • Adquirir postura de liderança, sentido de responsabilidade ética e profissional.

O presente diploma confere a habilitação no Mestrado em Informática (120 ECTS) ou, com a conclusão do 1º ano, Especialização em Informática (60 ECTS).

O Mestrado em Informática – Especialização em Sistemas de Informação (MI-ESI) visa uma formação especializada em sistemas de informação modernos e, flexíveis aos objetivos e necessidades da organização e que contribuem para atingir os objetivos estratégicos dessa mesma organização. O curso oferece aos estudantes a oportunidade de adquirir e alargar competências que lhes permitirá reconhecer e acomodar as mudanças e instabilidade no ambiente de negócios criado por desenvolvimentos sociais, econômicos, políticos e técnicos. Os estudantes serão capazes de potenciar o negócio através da utilização da tecnologia e conduzir e liderar atividades de intervenção de SI, usando as melhores práticas.

Para além da formação científica e profissional avançada em Sistemas de Informação, o pensamento crítico e criativo em relação às tecnologias e sistemas de informação, empreendedorismo e processos de desenvolvimento sustentáveis são, também, potenciados.

É nossa missão, contribuir para que o profissional de SI não abrace empregos, mas sim projetos com flexibilização, proatividade, procura de novos desafios e aprendizagem sustentável e ao longo da vida, resumindo, ser um profissional determinado na sua carreira!

No 2º ano do curso, as competências adquiridas e desenvolvidas serão complementadas através da realização de uma dissertação de perfil científico, ou de um projeto ou estágio em contexto empresarial, que contribuirá para a resolução de problemas/necessidade de uma empresa.

 

Publicação em Diário da República, 2ª série - N.º 115 - 16 junho 2020 - Anúncio n.º 138/2020

O MI-ESI permite aos estudantes adquirir competências técnicas especializadas e competências comportamentais, adequadas e necessárias a um melhor desempenho profissional, dados os contantes desafios organizacionais e sociais na era digital.

O curso dispõe de um corpo docente maioritariamente doutorado em universidades de referência, o que introduz uma dinâmica e pluralidade de visões que enriquece a formação, assim como profissionais especialistas com vasta experiência em implementação e gestão de Sistemas de Informação de suporte à organização.

Ao longo dos dois anos o curso, por um lado, integra um conjunto de seminários em áreas emergentes dirigidos por prestigiados profissionais e professores de universidades estrangeiras e, por outro lado, permite que estudantes provenientes de cursos do 1.º ciclo adquiram competências técnicas e comportamentais tão procuradas pelo setor empresarial.

Como é característico nos cursos do DCT, é oferecido um ensino de proximidade, garantindo qualidade da formação e consequentemente sucesso na colocação dos mestrandos.

  • CIO (Chief Information Officer);
  • Analista de negócio;
  • Gestor de projetos de SI/TI;
  • Consultor de SI;
  • Empreendedor na área de SI/TI;
  • Analista de sistemas.

Para a especialização em Sistemas de Informação, os estudantes deverão ter um conjunto de competências de forma a:

  • Perceber as razões organizacionais, sociais e culturais do sucesso da adoção das tecnologias e sistemas de informação;
  • Redesenhar processos organizacionais que visem a melhoria contínua;
  • Planear, executar, conduzir e controlar atividades de intervenção de sistemas de informação;
  • Selecionar e usar as melhores práticas e referenciais de gestão e de governança de sistemas de informação;
  • Avaliar e selecionar tecnologias que permitam a conceção eficiente e inovadora de soluções de SI/TI em diferentes contextos;
  • Utilizar as melhores práticas e standards relacionados com a gestão de projetos de SI/TI;
  • Adquirir espírito crítico e atitude reflexiva;
  • Familiarizar-se com o processo de I&D, acompanhando a evolução do corpo de conhecimento da área, e participar no seu desenvolvimento;
  • Adquirir postura de liderança, sentido de responsabilidade ética e profissional.

O presente diploma confere a habilitação no Mestrado em Informática (120 ECTS) ou, com a conclusão do 1º ano, Especialização em Informática (60 ECTS).

O Mestrado está organizado em 2 semestres que corresponde à estrutura curricular, mais 1 ano dedicada à preparação, realização e apresentação da defesa de uma dissertação, ou relatório de estágio ou trabalho de projeto.
O curso equivale a 60 ECTS à parte curricular e 60 ECTS à preparação, realização e apresentação da dissertação, ou relatório de estágio ou trabalho de projeto, o que perfaz um total de 120 créditos ECTS nas seguintes áreas científicas:

O Mestrado está organizado em 2 semestres que corresponde à estrutura curricular, mais 1 ano dedicada à preparação, realização e apresentação da defesa de uma dissertação, ou relatório de estágio ou trabalho de projeto.
O curso equivale a 60 ECTS à parte curricular e 60 ECTS à preparação, realização e apresentação da dissertação, ou relatório de estágio ou trabalho de projeto, o que perfaz um total de 120 créditos ECTS nas seguintes áreas científicas:

Área Científica ECTS Obrigatórios ECTS Opcionais
TI
Tecnologias de Informação
6,5
9
SI
Sistemas de Informação
96,5
3
AL
Área Livre
5

1ºano

1º Semestre Área Científica ECTS
Gestão da Inovação
2.5 SI + 2.5 TI
5
Gestão e Avaliação de Projetos SI/TI
3 SI + 3 TI
6
Seminário
1 SI + 1 TI
2
Técnicas Avançadas de Modelação
SI
5
Opção 1
TI
6
Opção 2
3 SI + 3 TI
6
2º Semestre Área Científica ECTS
Estratégia Organizacional e Sistemas de Informação
SI
6
Gestão de Processos de Negócios
SI
6
Governança em SI
SI
6
Soluções de Gestão Integradas
SI
7
Opção
AL
5

2ºano

Anual Área Científica ECTS
OP - Dissertação
SI
60
OP - Estágio
SI
60
OP - Projeto
SI
60

Nota: As UCs opcionais disponíveis serão definidas anualmente pela Direção do Departamento.

Maria João Ferreira

Coordinator of the Master in Informatics

DST/ Department of Science and Technology

Master in Informatics:
Specialisation in Information Systems
(mest.informatica@upt.pt)

Maria João Ferreira

Coordinator of the Master in Informatics

DST/ Department of Science and Technology

Master in Informatics:
Specialisation in Information Systems
(mest.informatica@upt.pt)

Applications*

176,00 €

Registration (single act per course)

326,00 €

Insurance

32,00 €

Enrolment

September

Fee waived in the year of enrolment**

February

187,00 €

*Exempt for former students (with degree course completed at UPT)
**Exemption will be applied in February if the student only enrols in the 2nd semester, in the year of enrolment

Within the deadline

Past the deadline

Applications

Exempt

-

Registration (single act per course)

326,00€

-

Enrolment

September

Exempt**

-

February

187,00€

196,00€

**Exemption will occur in February if the student only applies for the 2nd semester in the year of enrolment

Tuition Fee (for 60 ECTS)

11 Installments (September to July)

Monthly

368,20 €

3% discount September

Single

3.928,50 €

Tuition Fee (for 30 ECTS)

5 instalments (September to January or February to June)

Monthly

405,00 €

2% discount September or February

Six-monthly

1.984,50 €

Price per ECTS

13,50 €

Minimum compulsory tuition fee (10 ECTS)

Monthly

135,00 €

Within the Deadline

Past the Deadline

Single Act (1 installment)

July to September

326,00 €

343,00 €

Single Act (2 installments)

September

187,00 €

196,00 €

February

187,00 €

196,00 €

Attendance Fees

50% of the curricular part prices

***Following years, in case of non-completion of the course within 2 years.

Application

176,00 €

Courses in Portuguese language

Registration

326,00 €

Enrolment

187,00 €

Annual Tuition Fee

3.928,50 €

Courses in English language

Annual Tuition Fee

5.200,00 €

Applications*

176,00 €

Registration (single act per course)

326,00 €

Insurance

32,00 €

Enrolment

September

Fee waived in the year of enrolment**

February

187,00 €

*Exempt for former students (with degree course completed at UPT)
**Exemption will be applied in February if the student only enrols in the 2nd semester, in the year of enrolment

Within the deadline

Past the deadline

Applications

Exempt

-

Registration (single act per course)

326,00€

-

Enrolment

September

Exempt**

-

February

187,00€

196,00€

**Exemption will occur in February if the student only applies for the 2nd semester in the year of enrolment

Tuition Fee (for 60 ECTS)

11 Installments (September to July)

Monthly

368,20 €

3% discount September

Single

3.928,50 €

Tuition Fee (for 30 ECTS)

5 instalments (September to January or February to June)

Monthly

405,00 €

2% discount September or February

Six-monthly

1.984,50 €

Price per ECTS

13,50 €

Minimum compulsory tuition fee (10 ECTS)

Monthly

135,00 €

Within the Deadline

Past the Deadline

Single Act (1 installment)

July to September

326,00 €

343,00 €

Single Act (2 installments)

September

187,00 €

196,00 €

February

187,00 €

196,00 €

Attendance Fees

50% of the curricular part prices

***Following years, in case of non-completion of the course within 2 years.

Application

176,00 €

Courses in Portuguese language

Registration

326,00 €

Enrolment

187,00 €

Annual Tuition Fee

3.928,50 €

Courses in English language

Annual Tuition Fee

5.200,00 €

According to Article 12 of the Regulation of the cycle of studies leading to the degree of Master of the UPT, may apply to the Master of Informatics of the UPT:

  1. Holders of a Bachelor's degree or legal equivalent;
  2. Holders of a foreign higher academic degree conferred following a 1st study cycle organized according to the principles of the Bologna Process by a State that adheres to this Process;
  3. Holders of a foreign higher academic degree that is recognized as fulfilling the objectives of the degree of licenciado by the statutorily competent scientific body of the higher education institution where they wish to be admitted;
  4. Holders of an academic, scientific or professional curriculum vitae that is recognized as attesting the capacity to carry out this cycle of studies by the statutorily competent scientific body of the higher education institution to which they wish to be admitted.

The seriation criteria are defined in the course regulations.

Candidates for access to the 2nd study cycle in Computer Science are ranked on the basis of merit according to the weighted average, as per Annex II, of the Regulatory Norms for the 2nd study cycle in Computer Science.

1st Phase Beginning End
Applications to the 1st phase
4th April
20th May
Display of results
27th May
Claims
27th Mayo
30th May
2nd Phase Beginning End
Applications to the 2nd Phase
30th May
22nd July
Display of Results
29th July
Claims
29th July
2nd August
Registrations and Enrolments for the 1st and 2nd Phase
2nd August
16th August
3rd Phase Beginning End
Applications for the 3rd Phase
2nd August
29 setembro
Display of results
6th October
Claims
6th October
7th October
Registrations and Enrolments
7th October
14th October
4th Phase Beginning End
Applications for th 4th phase
11th October
21st October
Display of results
Until 28th October
Claims
28th October
29th October
Registrations and Enrolments
3rd November
7th November
5th Phase Beginning End
Applications for th 5th phase
8th November
17th November
Display of results
Until 23rd November
Claims
23rd November
24th November
Registrations and Enrolments
24th November
30th November

2ND STUDY CYCLE
  • Holders of the licenciado degree or legal equivalent;
  • Holders of a foreign academic degree conferred following a 1st cycle of studies organized according to the principles of the Bologna process by a state that adheres to that process;
  • Holders of a foreign academic degree that is recognized as meeting the objectives of the degree of licenciado by the Scientific Council of the Universidade Portucalense;
  • Holders of an academic, scientific or professional curriculum which is recognized by the Scientific Council of the University of Portucalense as attesting to their ability to undertake this cycle of studies.

Given their academic and professional background, candidates may submit a request for Application for Recognition and Accreditation of Competences, which may confer equivalence to course units of the Master's course. Holders of Pre-Bologna licenciado degree who have more than 5 years of professional experience in the area of the master's degree may request the substitution of the dissertation by a detailed report on the professional activity according to the regulations in force.

  • identification document
  • passport-type photo
  • documents proving academic qualifications (notarized photocopies)
  • updated CV

  • Own Model, Acknowledgement that the academic degree satisfies the objectives of the degree of licenciado, for the purposes of application to a master's course, requesting prior recognition by the Scientific Council of the access qualification
    Identification document
    Photograph, passport type
    Document proving the possession of the foreign higher academic degree with an indication of the final mark (*)
    Detailed certificate of the course units that make up the curricular plan of the academic degree (*)
    Updated CV

    (*) The documents must be translated into Portuguese, whenever they are not issued in Portuguese, English, French or Spanish and stamped by the consular service or presented with the Haia Apostille affixed by the competent authority of the State where the document originated.

According to the new Portaria nº 181-D/2015 of 19 June, the change of course and transfer has been replaced by a single scheme called "change of institution/course pair".

The change of institution/course pair is not allowed in the academic year in which the student has been placed in a higher education institution/course pair under any access and entry regime and has enrolled and registered.

The change of institution/course pair and the re-entry are requested to the Academic Services Office, using the appropriate form.

  • Application form, duly filled out;

  • Identification document;

  • Photograph, passport type;

  • Original or certified copy of the document proving enrolment at the home school (except for UPT candidates) (*);

If you wish to apply for equivalences:

(*) These documents must be authenticated according to the legislation in force (Decreto-lei 28 de 13/03/2000).

For information about the application process please refer to the relevant regulations below or contact our Admissions Office directly. For pedagogical/scientific information please consult the course coordinators:

1st Phase Beginning End
Applications to the 1st phase
4th April
20th May
Display of results
27th May
Claims
27th Mayo
30th May
2nd Phase Beginning End
Applications to the 2nd Phase
30th May
22nd July
Display of Results
29th July
Claims
29th July
2nd August
Registrations and Enrolments for the 1st and 2nd Phase
2nd August
16th August
3rd Phase Beginning End
Applications for the 3rd Phase
2nd August
29 setembro
Display of results
6th October
Claims
6th October
7th October
Registrations and Enrolments
7th October
14th October
4th Phase Beginning End
Applications for th 4th phase
11th October
21st October
Display of results
Until 28th October
Claims
28th October
29th October
Registrations and Enrolments
3rd November
7th November
5th Phase Beginning End
Applications for th 5th phase
8th November
17th November
Display of results
Until 23rd November
Claims
23rd November
24th November
Registrations and Enrolments
24th November
30th November

2ND STUDY CYCLE
  • Holders of the licenciado degree or legal equivalent;
  • Holders of a foreign academic degree conferred following a 1st cycle of studies organized according to the principles of the Bologna process by a state that adheres to that process;
  • Holders of a foreign academic degree that is recognized as meeting the objectives of the degree of licenciado by the Scientific Council of the Universidade Portucalense;
  • Holders of an academic, scientific or professional curriculum which is recognized by the Scientific Council of the University of Portucalense as attesting to their ability to undertake this cycle of studies.

Given their academic and professional background, candidates may submit a request for Application for Recognition and Accreditation of Competences, which may confer equivalence to course units of the Master's course. Holders of Pre-Bologna licenciado degree who have more than 5 years of professional experience in the area of the master's degree may request the substitution of the dissertation by a detailed report on the professional activity according to the regulations in force.

  • identification document
  • passport-type photo
  • documents proving academic qualifications (notarized photocopies)
  • updated CV

  • Own Model, Acknowledgement that the academic degree satisfies the objectives of the degree of licenciado, for the purposes of application to a master's course, requesting prior recognition by the Scientific Council of the access qualification
    Identification document
    Photograph, passport type
    Document proving the possession of the foreign higher academic degree with an indication of the final mark (*)
    Detailed certificate of the course units that make up the curricular plan of the academic degree (*)
    Updated CV

    (*) The documents must be translated into Portuguese, whenever they are not issued in Portuguese, English, French or Spanish and stamped by the consular service or presented with the Haia Apostille affixed by the competent authority of the State where the document originated.

According to the new Portaria nº 181-D/2015 of 19 June, the change of course and transfer has been replaced by a single scheme called "change of institution/course pair".

The change of institution/course pair is not allowed in the academic year in which the student has been placed in a higher education institution/course pair under any access and entry regime and has enrolled and registered.

The change of institution/course pair and the re-entry are requested to the Academic Services Office, using the appropriate form.

  • Application form, duly filled out;

  • Identification document;

  • Photograph, passport type;

  • Original or certified copy of the document proving enrolment at the home school (except for UPT candidates) (*);

If you wish to apply for equivalences:

(*) These documents must be authenticated according to the legislation in force (Decreto-lei 28 de 13/03/2000).

For information about the application process please refer to the relevant regulations below or contact our Admissions Office directly. For pedagogical/scientific information please consult the course coordinators:

Admission Office

Enquiries regarding the application can be made by:
email (ingresso@upt.pt) or
Phone (800 270 201 )

Admission Office

Enquiries regarding the application can be made by:
email (ingresso@upt.pt) or
Phone (800 270 201 )

Applications*

176,00 €

Registration (single act per course)

326,00 €

Insurance

32,00 €

Enrolment

September

Fee waived in the year of enrolment**

February

187,00 €

*Exempt for former students (with degree course completed at UPT)
**Exemption will be applied in February if the student only enrols in the 2nd semester, in the year of enrolment

Within the deadline

Past the deadline

Applications

Exempt

-

Registration (single act per course)

326,00€

-

Enrolment

September

Exempt**

-

February

187,00€

196,00€

**Exemption will occur in February if the student only applies for the 2nd semester in the year of enrolment

Tuition Fee (for 60 ECTS)

11 Installments (September to July)

Monthly

368,20 €

3% discount September

Single

3.928,50 €

Tuition Fee (for 30 ECTS)

5 instalments (September to January or February to June)

Monthly

405,00 €

2% discount September or February

Six-monthly

1.984,50 €

Price per ECTS

13,50 €

Minimum compulsory tuition fee (10 ECTS)

Monthly

135,00 €

Within the Deadline

Past the Deadline

Single Act (1 installment)

July to September

326,00 €

343,00 €

Single Act (2 installments)

September

187,00 €

196,00 €

February

187,00 €

196,00 €

Attendance Fees

50% of the curricular part prices

***Following years, in case of non-completion of the course within 2 years.

Application

176,00 €

Courses in Portuguese language

Registration

326,00 €

Enrolment

187,00 €

Annual Tuition Fee

3.928,50 €

Courses in English language

Annual Tuition Fee

5.200,00 €

Applications*

176,00 €

Registration (single act per course)

326,00 €

Insurance

32,00 €

Enrolment

September

Fee waived in the year of enrolment**

February

187,00 €

*Exempt for former students (with degree course completed at UPT)
**Exemption will be applied in February if the student only enrols in the 2nd semester, in the year of enrolment

Within the deadline

Past the deadline

Applications

Exempt

-

Registration (single act per course)

326,00€

-

Enrolment

September

Exempt**

-

February

187,00€

196,00€

**Exemption will occur in February if the student only applies for the 2nd semester in the year of enrolment

Tuition Fee (for 60 ECTS)

11 Installments (September to July)

Monthly

368,20 €

3% discount September

Single

3.928,50 €

Tuition Fee (for 30 ECTS)

5 instalments (September to January or February to June)

Monthly

405,00 €

2% discount September or February

Six-monthly

1.984,50 €

Price per ECTS

13,50 €

Minimum compulsory tuition fee (10 ECTS)

Monthly

135,00 €

Within the Deadline

Past the Deadline

Single Act (1 installment)

July to September

326,00 €

343,00 €

Single Act (2 installments)

September

187,00 €

196,00 €

February

187,00 €

196,00 €

Attendance Fees

50% of the curricular part prices

***Following years, in case of non-completion of the course within 2 years.

Application

176,00 €

Courses in Portuguese language

Registration

326,00 €

Enrolment

187,00 €

Annual Tuition Fee

3.928,50 €

Courses in English language

Annual Tuition Fee

5.200,00 €

According to Article 12 of the Regulation of the cycle of studies leading to the degree of Master of the UPT, may apply to the Master of Informatics of the UPT:

  1. Holders of a Bachelor's degree or legal equivalent;
  2. Holders of a foreign higher academic degree conferred following a 1st study cycle organized according to the principles of the Bologna Process by a State that adheres to this Process;
  3. Holders of a foreign higher academic degree that is recognized as fulfilling the objectives of the degree of licenciado by the statutorily competent scientific body of the higher education institution where they wish to be admitted;
  4. Holders of an academic, scientific or professional curriculum vitae that is recognized as attesting the capacity to carry out this cycle of studies by the statutorily competent scientific body of the higher education institution to which they wish to be admitted.

The seriation criteria are defined in the course regulations.

Candidates for access to the 2nd study cycle in Computer Science are ranked on the basis of merit according to the weighted average, as per Annex II, of the Regulatory Norms for the 2nd study cycle in Computer Science.

1st Phase Beginning End
Applications to the 1st phase
4th April
20th May
Display of results
27th May
Claims
27th Mayo
30th May
2nd Phase Beginning End
Applications to the 2nd Phase
30th May
22nd July
Display of Results
29th July
Claims
29th July
2nd August
Registrations and Enrolments for the 1st and 2nd Phase
2nd August
16th August
3rd Phase Beginning End
Applications for the 3rd Phase
2nd August
29 setembro
Display of results
6th October
Claims
6th October
7th October
Registrations and Enrolments
7th October
14th October
4th Phase Beginning End
Applications for th 4th phase
11th October
21st October
Display of results
Until 28th October
Claims
28th October
29th October
Registrations and Enrolments
3rd November
7th November
5th Phase Beginning End
Applications for th 5th phase
8th November
17th November
Display of results
Until 23rd November
Claims
23rd November
24th November
Registrations and Enrolments
24th November
30th November

2ND STUDY CYCLE
  • Holders of the licenciado degree or legal equivalent;
  • Holders of a foreign academic degree conferred following a 1st cycle of studies organized according to the principles of the Bologna process by a state that adheres to that process;
  • Holders of a foreign academic degree that is recognized as meeting the objectives of the degree of licenciado by the Scientific Council of the Universidade Portucalense;
  • Holders of an academic, scientific or professional curriculum which is recognized by the Scientific Council of the University of Portucalense as attesting to their ability to undertake this cycle of studies.

Given their academic and professional background, candidates may submit a request for Application for Recognition and Accreditation of Competences, which may confer equivalence to course units of the Master's course. Holders of Pre-Bologna licenciado degree who have more than 5 years of professional experience in the area of the master's degree may request the substitution of the dissertation by a detailed report on the professional activity according to the regulations in force.

  • identification document
  • passport-type photo
  • documents proving academic qualifications (notarized photocopies)
  • updated CV

  • Own Model, Acknowledgement that the academic degree satisfies the objectives of the degree of licenciado, for the purposes of application to a master's course, requesting prior recognition by the Scientific Council of the access qualification
    Identification document
    Photograph, passport type
    Document proving the possession of the foreign higher academic degree with an indication of the final mark (*)
    Detailed certificate of the course units that make up the curricular plan of the academic degree (*)
    Updated CV

    (*) The documents must be translated into Portuguese, whenever they are not issued in Portuguese, English, French or Spanish and stamped by the consular service or presented with the Haia Apostille affixed by the competent authority of the State where the document originated.

According to the new Portaria nº 181-D/2015 of 19 June, the change of course and transfer has been replaced by a single scheme called "change of institution/course pair".

The change of institution/course pair is not allowed in the academic year in which the student has been placed in a higher education institution/course pair under any access and entry regime and has enrolled and registered.

The change of institution/course pair and the re-entry are requested to the Academic Services Office, using the appropriate form.

  • Application form, duly filled out;

  • Identification document;

  • Photograph, passport type;

  • Original or certified copy of the document proving enrolment at the home school (except for UPT candidates) (*);

If you wish to apply for equivalences:

(*) These documents must be authenticated according to the legislation in force (Decreto-lei 28 de 13/03/2000).

For information about the application process please refer to the relevant regulations below or contact our Admissions Office directly. For pedagogical/scientific information please consult the course coordinators:

1st Phase Beginning End
Applications to the 1st phase
4th April
20th May
Display of results
27th May
Claims
27th Mayo
30th May
2nd Phase Beginning End
Applications to the 2nd Phase
30th May
22nd July
Display of Results
29th July
Claims
29th July
2nd August
Registrations and Enrolments for the 1st and 2nd Phase
2nd August
16th August
3rd Phase Beginning End
Applications for the 3rd Phase
2nd August
29 setembro
Display of results
6th October
Claims
6th October
7th October
Registrations and Enrolments
7th October
14th October
4th Phase Beginning End
Applications for th 4th phase
11th October
21st October
Display of results
Until 28th October
Claims
28th October
29th October
Registrations and Enrolments
3rd November
7th November
5th Phase Beginning End
Applications for th 5th phase
8th November
17th November
Display of results
Until 23rd November
Claims
23rd November
24th November
Registrations and Enrolments
24th November
30th November

2ND STUDY CYCLE
  • Holders of the licenciado degree or legal equivalent;
  • Holders of a foreign academic degree conferred following a 1st cycle of studies organized according to the principles of the Bologna process by a state that adheres to that process;
  • Holders of a foreign academic degree that is recognized as meeting the objectives of the degree of licenciado by the Scientific Council of the Universidade Portucalense;
  • Holders of an academic, scientific or professional curriculum which is recognized by the Scientific Council of the University of Portucalense as attesting to their ability to undertake this cycle of studies.

Given their academic and professional background, candidates may submit a request for Application for Recognition and Accreditation of Competences, which may confer equivalence to course units of the Master's course. Holders of Pre-Bologna licenciado degree who have more than 5 years of professional experience in the area of the master's degree may request the substitution of the dissertation by a detailed report on the professional activity according to the regulations in force.

  • identification document
  • passport-type photo
  • documents proving academic qualifications (notarized photocopies)
  • updated CV

  • Own Model, Acknowledgement that the academic degree satisfies the objectives of the degree of licenciado, for the purposes of application to a master's course, requesting prior recognition by the Scientific Council of the access qualification
    Identification document
    Photograph, passport type
    Document proving the possession of the foreign higher academic degree with an indication of the final mark (*)
    Detailed certificate of the course units that make up the curricular plan of the academic degree (*)
    Updated CV

    (*) The documents must be translated into Portuguese, whenever they are not issued in Portuguese, English, French or Spanish and stamped by the consular service or presented with the Haia Apostille affixed by the competent authority of the State where the document originated.

According to the new Portaria nº 181-D/2015 of 19 June, the change of course and transfer has been replaced by a single scheme called "change of institution/course pair".

The change of institution/course pair is not allowed in the academic year in which the student has been placed in a higher education institution/course pair under any access and entry regime and has enrolled and registered.

The change of institution/course pair and the re-entry are requested to the Academic Services Office, using the appropriate form.

  • Application form, duly filled out;

  • Identification document;

  • Photograph, passport type;

  • Original or certified copy of the document proving enrolment at the home school (except for UPT candidates) (*);

If you wish to apply for equivalences:

(*) These documents must be authenticated according to the legislation in force (Decreto-lei 28 de 13/03/2000).

For information about the application process please refer to the relevant regulations below or contact our Admissions Office directly. For pedagogical/scientific information please consult the course coordinators:

Admission Office

Enquiries regarding the application can be made by:
email (ingresso@upt.pt) or
Phone (800 270 201 )

Admission Office

Enquiries regarding the application can be made by:
email (ingresso@upt.pt) or
Phone (800 270 201 )

DURATION

2 years

ECTS

180

PLACES

25

REGIME

Post-work

DEGREE

master

LANGUAGES

PT

COURSE HIGHLIGHTS

  • Advanced scientific and professional training in Information Systems that allows them to respond to the needs/objectives of organizations
  • Acquire and expand skills in IS that will enable to recognize and accommodate changes and instability in the economic environment
  • Acquire skills that will enable to enhance business through the use of technology and to conduct and lead IS intervention activities
  •  

O Mestrado em Informática – Especialização em Sistemas de Informação (MI-ESI) visa uma formação especializada em sistemas de informação modernos e, flexíveis aos objetivos e necessidades da organização e que contribuem para atingir os objetivos estratégicos dessa mesma organização. O curso oferece aos estudantes a oportunidade de adquirir e alargar competências que lhes permitirá reconhecer e acomodar as mudanças e instabilidade no ambiente de negócios criado por desenvolvimentos sociais, econômicos, políticos e técnicos. Os estudantes serão capazes de potenciar o negócio através da utilização da tecnologia e conduzir e liderar atividades de intervenção de SI, usando as melhores práticas.

Para além da formação científica e profissional avançada em Sistemas de Informação, o pensamento crítico e criativo em relação às tecnologias e sistemas de informação, empreendedorismo e processos de desenvolvimento sustentáveis são, também, potenciados.

É nossa missão, contribuir para que o profissional de SI não abrace empregos, mas sim projetos com flexibilização, proatividade, procura de novos desafios e aprendizagem sustentável e ao longo da vida, resumindo, ser um profissional determinado na sua carreira!

No 2º ano do curso, as competências adquiridas e desenvolvidas serão complementadas através da realização de uma dissertação de perfil científico, ou de um projeto ou estágio em contexto empresarial, que contribuirá para a resolução de problemas/necessidade de uma empresa.

 

Publicação em Diário da República, 2ª série - N.º 115 - 16 junho 2020 - Anúncio n.º 138/2020

O MI-ESI permite aos estudantes adquirir competências técnicas especializadas e competências comportamentais, adequadas e necessárias a um melhor desempenho profissional, dados os contantes desafios organizacionais e sociais na era digital.

O curso dispõe de um corpo docente maioritariamente doutorado em universidades de referência, o que introduz uma dinâmica e pluralidade de visões que enriquece a formação, assim como profissionais especialistas com vasta experiência em implementação e gestão de Sistemas de Informação de suporte à organização.

Ao longo dos dois anos o curso, por um lado, integra um conjunto de seminários em áreas emergentes dirigidos por prestigiados profissionais e professores de universidades estrangeiras e, por outro lado, permite que estudantes provenientes de cursos do 1.º ciclo adquiram competências técnicas e comportamentais tão procuradas pelo setor empresarial.

Como é característico nos cursos do DCT, é oferecido um ensino de proximidade, garantindo qualidade da formação e consequentemente sucesso na colocação dos mestrandos.

  • CIO (Chief Information Officer);
  • Analista de negócio;
  • Gestor de projetos de SI/TI;
  • Consultor de SI;
  • Empreendedor na área de SI/TI;
  • Analista de sistemas.

Para a especialização em Sistemas de Informação, os estudantes deverão ter um conjunto de competências de forma a:

  • Perceber as razões organizacionais, sociais e culturais do sucesso da adoção das tecnologias e sistemas de informação;
  • Redesenhar processos organizacionais que visem a melhoria contínua;
  • Planear, executar, conduzir e controlar atividades de intervenção de sistemas de informação;
  • Selecionar e usar as melhores práticas e referenciais de gestão e de governança de sistemas de informação;
  • Avaliar e selecionar tecnologias que permitam a conceção eficiente e inovadora de soluções de SI/TI em diferentes contextos;
  • Utilizar as melhores práticas e standards relacionados com a gestão de projetos de SI/TI;
  • Adquirir espírito crítico e atitude reflexiva;
  • Familiarizar-se com o processo de I&D, acompanhando a evolução do corpo de conhecimento da área, e participar no seu desenvolvimento;
  • Adquirir postura de liderança, sentido de responsabilidade ética e profissional.

O presente diploma confere a habilitação no Mestrado em Informática (120 ECTS) ou, com a conclusão do 1º ano, Especialização em Informática (60 ECTS).

O Mestrado em Informática – Especialização em Sistemas de Informação (MI-ESI) visa uma formação especializada em sistemas de informação modernos e, flexíveis aos objetivos e necessidades da organização e que contribuem para atingir os objetivos estratégicos dessa mesma organização. O curso oferece aos estudantes a oportunidade de adquirir e alargar competências que lhes permitirá reconhecer e acomodar as mudanças e instabilidade no ambiente de negócios criado por desenvolvimentos sociais, econômicos, políticos e técnicos. Os estudantes serão capazes de potenciar o negócio através da utilização da tecnologia e conduzir e liderar atividades de intervenção de SI, usando as melhores práticas.

Para além da formação científica e profissional avançada em Sistemas de Informação, o pensamento crítico e criativo em relação às tecnologias e sistemas de informação, empreendedorismo e processos de desenvolvimento sustentáveis são, também, potenciados.

É nossa missão, contribuir para que o profissional de SI não abrace empregos, mas sim projetos com flexibilização, proatividade, procura de novos desafios e aprendizagem sustentável e ao longo da vida, resumindo, ser um profissional determinado na sua carreira!

No 2º ano do curso, as competências adquiridas e desenvolvidas serão complementadas através da realização de uma dissertação de perfil científico, ou de um projeto ou estágio em contexto empresarial, que contribuirá para a resolução de problemas/necessidade de uma empresa.

 

Publicação em Diário da República, 2ª série - N.º 115 - 16 junho 2020 - Anúncio n.º 138/2020

O MI-ESI permite aos estudantes adquirir competências técnicas especializadas e competências comportamentais, adequadas e necessárias a um melhor desempenho profissional, dados os contantes desafios organizacionais e sociais na era digital.

O curso dispõe de um corpo docente maioritariamente doutorado em universidades de referência, o que introduz uma dinâmica e pluralidade de visões que enriquece a formação, assim como profissionais especialistas com vasta experiência em implementação e gestão de Sistemas de Informação de suporte à organização.

Ao longo dos dois anos o curso, por um lado, integra um conjunto de seminários em áreas emergentes dirigidos por prestigiados profissionais e professores de universidades estrangeiras e, por outro lado, permite que estudantes provenientes de cursos do 1.º ciclo adquiram competências técnicas e comportamentais tão procuradas pelo setor empresarial.

Como é característico nos cursos do DCT, é oferecido um ensino de proximidade, garantindo qualidade da formação e consequentemente sucesso na colocação dos mestrandos.

  • CIO (Chief Information Officer);
  • Analista de negócio;
  • Gestor de projetos de SI/TI;
  • Consultor de SI;
  • Empreendedor na área de SI/TI;
  • Analista de sistemas.

Para a especialização em Sistemas de Informação, os estudantes deverão ter um conjunto de competências de forma a:

  • Perceber as razões organizacionais, sociais e culturais do sucesso da adoção das tecnologias e sistemas de informação;
  • Redesenhar processos organizacionais que visem a melhoria contínua;
  • Planear, executar, conduzir e controlar atividades de intervenção de sistemas de informação;
  • Selecionar e usar as melhores práticas e referenciais de gestão e de governança de sistemas de informação;
  • Avaliar e selecionar tecnologias que permitam a conceção eficiente e inovadora de soluções de SI/TI em diferentes contextos;
  • Utilizar as melhores práticas e standards relacionados com a gestão de projetos de SI/TI;
  • Adquirir espírito crítico e atitude reflexiva;
  • Familiarizar-se com o processo de I&D, acompanhando a evolução do corpo de conhecimento da área, e participar no seu desenvolvimento;
  • Adquirir postura de liderança, sentido de responsabilidade ética e profissional.

O presente diploma confere a habilitação no Mestrado em Informática (120 ECTS) ou, com a conclusão do 1º ano, Especialização em Informática (60 ECTS).

O Mestrado está organizado em 2 semestres que corresponde à estrutura curricular, mais 1 ano dedicada à preparação, realização e apresentação da defesa de uma dissertação, ou relatório de estágio ou trabalho de projeto.
O curso equivale a 60 ECTS à parte curricular e 60 ECTS à preparação, realização e apresentação da dissertação, ou relatório de estágio ou trabalho de projeto, o que perfaz um total de 120 créditos ECTS nas seguintes áreas científicas:

O Mestrado está organizado em 2 semestres que corresponde à estrutura curricular, mais 1 ano dedicada à preparação, realização e apresentação da defesa de uma dissertação, ou relatório de estágio ou trabalho de projeto.
O curso equivale a 60 ECTS à parte curricular e 60 ECTS à preparação, realização e apresentação da dissertação, ou relatório de estágio ou trabalho de projeto, o que perfaz um total de 120 créditos ECTS nas seguintes áreas científicas:

Área Científica ECTS Obrigatórios ECTS Opcionais
TI
Tecnologias de Informação
6,5
9
SI
Sistemas de Informação
96,5
3
AL
Área Livre
5

1ºano

1º Semestre Área Científica ECTS
Gestão da Inovação
2.5 SI + 2.5 TI
5
Gestão e Avaliação de Projetos SI/TI
3 SI + 3 TI
6
Seminário
1 SI + 1 TI
2
Técnicas Avançadas de Modelação
SI
5
Opção 1
TI
6
Opção 2
3 SI + 3 TI
6
2º Semestre Área Científica ECTS
Estratégia Organizacional e Sistemas de Informação
SI
6
Gestão de Processos de Negócios
SI
6
Governança em SI
SI
6
Soluções de Gestão Integradas
SI
7
Opção
AL
5

2ºano

Anual Área Científica ECTS
OP - Dissertação
SI
60
OP - Estágio
SI
60
OP - Projeto
SI
60

Nota: As UCs opcionais disponíveis serão definidas anualmente pela Direção do Departamento.

Maria João Ferreira

Coordinator of the Master in Informatics

DST/ Department of Science and Technology

Master in Informatics:
Specialisation in Information Systems
(mest.informatica@upt.pt)

Maria João Ferreira

Coordinator of the Master in Informatics

DST/ Department of Science and Technology

Master in Informatics:
Specialisation in Information Systems
(mest.informatica@upt.pt)

Applications*

176,00 €

Registration (single act per course)

326,00 €

Insurance

32,00 €

Enrolment

September

Fee waived in the year of enrolment**

February

187,00 €

*Exempt for former students (with degree course completed at UPT)
**Exemption will be applied in February if the student only enrols in the 2nd semester, in the year of enrolment

Within the deadline

Past the deadline

Applications

Exempt

-

Registration (single act per course)

326,00€

-

Enrolment

September

Exempt**

-

February

187,00€

196,00€

**Exemption will occur in February if the student only applies for the 2nd semester in the year of enrolment

Tuition Fee (for 60 ECTS)

11 Installments (September to July)

Monthly

368,20 €

3% discount September

Single

3.928,50 €

Tuition Fee (for 30 ECTS)

5 instalments (September to January or February to June)

Monthly

405,00 €

2% discount September or February

Six-monthly

1.984,50 €

Price per ECTS

13,50 €

Minimum compulsory tuition fee (10 ECTS)

Monthly

135,00 €